Klassisk massasje


Klassisk massasje utøves ved rytmisk knaing og strekking av muskler. Dette påvirker blod- og lymfesirkulasjon, øker hormonproduksjonen og – utskillelse av slaggstoff.

Resultat er smidigere og mer elastiske muskulatur. Massasjen virker på hele kroppen.
Klassisk massasje er mer en avslapningsmassasje. Avslapningsmassasjen legger vekt på avspenning i form av myke og lette grep. Her skal man kun slappe av og nyte massasjen.

Anbefalt behandlingslengde er 60-90 minutter for hel kroppsmassasje

Idrettsmassasje

Idrettsmassasje er en massasjeform som myker opp friske eller tidligere skadede områder, som preges av spente og ømme muskler.

Idrettsmassasje er ofte benyttet av de som ønsker en dypere massasje og ofte forebyggende i perioden før eller etter man skal gjennom en stor fysisk påkjenning. Dette anbefales for å kunne prestere maksimalt, redusere restitusjonstid og minske verk i muskulaturen. Ved idrettsmassasje brukes de samme grepene som ved den tradisjonelle klassiske massasjen, men det legges mer trykk på grepene og rytmen er gjerne raskere.

Et triggerpunkt, også kalt muskelknute, er et lite hardt og ømt punkt i muskelfasciaen som enten kan være latent eller aktivt ved at det stråler ut smerte til andre områder i kroppen. Triggerpunkt behandling er effektivt og oppleves umiddelbart forløsende. Teknikken integreres i idrettsmassasjen.

Anbefalt behandlingslengde er 30, 45 eller 60 minutter